Begin van het avontuur van boerin Nikki

4 april 2019 - Cunnamulla, Australië

Lekker lang blog dit keer, want heb elke dag geschreven :D

Na een lange reis kwam ik om 8u in de avond aan in Cunnamulla. Barbara (de vrouw) haalde mij op. Daar aangekomen ontmoette ik Arnold, de man en de boer waarmee ik zou gaan werken. We hadden gegeten en nog even wat gekletst en toen ben ik naar bed gegaan, dood op.

Donderdag:

Het was meteen tijd om te werken! Arnold maakte mij wakker en ik kon rustig opstaan en dan zouden we aan de slag gaan. We begonnen met de grote vrachtwagens, road trains heten ze hier, vaak 3 tot 4 wagens achter elkaar hier, vanwege de lange afstanden. We moesten de ruimtes ombouwen. Nu waren het allemaal soortvan kleine hokken die we moesten openen zodat het één groot hok zou worden. Dit zo'n 1.5 uur gedaan, 3 wagens, en toen was het tijd om pauze te houden. We maakten een boodschappen lijst en toen ik erachter dat dit niet voor thuis was, maar voor op de boerderij! En dat we in de middag zouden vertrekken naar de boerderij om daar een paar nachten te blijven. Ik dacht dat ik elke dag gewoon op en neer zou gaan! haha. Dus boodschappen gedaan met Barbara, tas ingepakt, en rond een uur of 3 vertrokken we, uurtje rijden. Halvewege maakte we een stop bij een koe die al een dag daar lag, en het eten wat Arnold had gegeven niet had aangeraakt.. Dus Arnold pakte zijn geweer en schoot de koe 2 keer in zijn hoofd. Was zielig om te zien, maar beter dan de koe zo laten lijden natuurlijk. Aangekomen op de boerderie moest ik plassen. Arnold liep met mij mee om te laten zien hoe je checkt of er geen slangen zijn. Als er kikkers op de grond zijn, zijn er geen slangen, want slangen eten kikkers. Als ze hoog verstop zitten, is er een grote kans dat er een slang is. WC bril omhoog doen, en één keer spoelen, en dan weet je zeker dat er geen slang is. haha. Wanneer er een slang komt, rustig bliven en niet bewegen, en dan kruipt hij waarschijnlijk gewoon langs je heen... Duss... Daarna hebben we in t soortvan huis gezeten hier en gekletst, samen met een dronke Australiër (Harry) die op de boerderij woont.  Rond een uur of 5 gingen we de boerderij op. Arnold reed op een tractor en verplaatste hooi naar de dieren. Na drie keer op en neer rijden moest ik bij hem op de tractor komen zitten en kijken hoe het allemaal ging. Heb nog niet mogen rijden. Daarna reden we verder om hooi op andere plekken aan de dieren te geven. We zagen twee varkens rennen en Arnold schoot er eentje dood vanuit de auto. Ik vroeg waarom, en toen zei hij dat er meerdere incidenten zijn geweest waarbij de varkens de koeien, vooral de zwangere, hadden aangevallen en opgegeten... Ook hebben ze een keer een heftige ziekte overgebracht die veel koeien had gedood. Dus t klonk logisch dat hij de wilde varkens niet op zijn boerderij wilde. We reden wat door en hij liet mij dingen op de boerderij zien en vertelde heel veel verhalen over eerdere backpackers. Dat deed hij de hele dag, haha. Alle randdebielen (niet mijn woorden) en goede backpackers die hij had gehad. En hij heeft mij allemaal dingen verteld wat ik moet doen als ik een keer wordt aangevallen door een man, hahaha. Hele verhalen, nuttig wel! T is een echte simpele boer, maar lieve man! Na het voeren van de dieren gingen we terug naar het huisje. Ik wilde douchen, maar Arnold wilde met mij meelopen om weer te checken voor slangen en mij te laten zien waar ik op moest letten. haha. Er is een pijp daar waarmee ik geluid kan maken als er een slang in de buurt komt als ik aan t douchen ben, om hem weg te jagen. Verder moet ik natuurlijk ook uitkijken voor alle gevaarlijke spinnen die er in Australië zijn, hahaha. Heb nog niets gezien! Na t douchen hebben ik een salade gemaakt en hebben we gegeten. Daarna was t tijd voor bed.

Het is super primitief en 0 bereik hier. Er is een telefoon waar ik mee kan bellen, maar als ik mensen wil bereiken moet ik ze bellen, overlaten gaan, en ophangen voor ze opnemen, want anders wordt het erg duur voor Barbara en Arnold. En de mensen die ik bel weten dan dat ze mij terug kunnen bellen, haha. De plek waar wij slapen is een soort huis gemaakt van hout en containers, met een keukentje, fornuis, oven, eetgedeelte en woongedeelte. Dus dat is allemaal best prima! En ik heb mijn eigen kamer, met super comfi kingsize bed! :) Ik wist eerst niet wat ik ervan moest verwachten, en zag best op tegen het feit dat ik nog veel verder afgelegen zou zitten dan het dorp, maar tot nu toe vind ik het vet leuk en bevalt het me juist heel goed!

Vrijdag:

Ik werd rond een uur of 9 wakker gemaakt, dus heb vet chill kunnen uitslapen! Rustig ontbeten en rond een uur of 10 gingen we de koeien weer voeren met hooi. Ik mocht dit keer ook de tractor rijden! Arnold had hooi voor mij opgepakt en ik mocht toen een stuk gaan rijden, en moest later het hooi neerzetten, weer oppakken, en daarna op zn kant zetten. Ging best oké! Haha. Stuk lastiger dan dat het eruit ziet wanneer Arnold het doet. Alles gaat super relaxt hier, dus na t voeren hadden we een pauze van een uur ofzo. Daarna gingen we weer, op naar de bulldozer dit keer! Ik heb zo'n twee uur op de bulldozer gezeten naast Arnold, observeren hoe hij het allemaal deed. Mega stoffig! Je zit op de bulldozer met een masker en koptelefoon, haha. De (zo goed als dode) bomen worden omgeduwd zodat de koeien kunnen eten van de bladeren van de top. De volledig dode worden omgeduwd zodat ze weg kunnen rotten in de grond. Het is al 6 jaar super droog hier, dus daarom moeten de bomen omgeduwd worden om de koeien genoeg eten te geven. De meeste koeien en schapen zien er erg mager uit :( Terwijl we op de bulldozer zaten had het gelukkig een beetje geregend tot einde van de middag. Na de bulldozer was het natuurlijk weer tijd voor pauze, haha. En na de lunchpauze gingen we weer de dieren voeren met hooi. Dit keer mocht ik het hooi op de wagen leggen (daar rijden we dan verderweg mee, want de tractor is sloom, om de koeien verderop hooi te geven. T is hier namelijk gigantisch! Niet zo als Nederlandse boerderijen), dat was lastiger dan ik dacht, maar t was wel gelukt! Met aanwijzingen van Arnold, haha. Ik had t idee dat het best oké ging voor een eerste keer, maar toen zei Harry op een lieve toon: het duurde mij ook een tijdje voordat ik het onder de knie had hoor. Dus misschien was ik niet zo goed voor een eerste keer.. hahaha. Daarna eindelijk tijd om alle stof van mij af te douchen en te eten :)

Zaterdag:

Vandaag zouden we terug gaan naar het dorp aan het einde van de ochtend had Arnold gezegd. Arnold ging een paar uurtjes werken op de bulldozer, en Harry en ik gingen met de tractor en auto op pad om de koeien te voeren. Ik mocht weer de tractor rijden! Ging al een stuk beter en Harry zij dat ik al best handig was op de tractor! :D Ik moest ook in de auto rijden om het hooi naar verdere plekken te brengen, dat was bijna nog moeilijker dan de tractor want die auto valt zo goed als uit elkaar.. hahaha. Zo'n 20 minuten voordat we naar huis wilden gaan, belde Barbara echter en toen gingen we niet meer. Harry vertelde mij dat Arnold op de boerderij is wanneer hij geen werk krijgt voor zijn vrachtwagen, want daar verdiend hij het meeste geld mee. En waarschijnlijk vertelde Barbara dat er geen werk was, dus hoefden we niet naar huis, jippiee... (was ik niet zo blij mee, want ik had me er flink op verheugd, haha). Dus, nog even op de boerderij blijven. Arnold gaf mij een gps en een instructie boek en vroeg mij uit te zoeken hoe het ding werkte (hij kan niet lezen of schrijven). Dus ik zocht het uit en daarna liet Arnold mij de kaart zien van de boerderij, en wat de plannen voor de toekomst waren. We moesten een paar punten op de gps markeren om een rechte lijn ertussen te trekken, zodat er een pad van punt naar punt gemaakt kon worden en er een waterpijplijn aangelegd kan worden voor de koeien. Op de punten die ik moest markeren worden dan waterbakken geplaatst. Dus Harry en ik in de auto, en Arnold op de motor naar het eerste punt. Het laatste stuk moest ik achterop de motor bij Arnold. Bij t punt moest ik het in de gps opslaan, en gingen we weer terug naar de auto. Zo zijn we zo'n 3 uur op pad geweest, haha, best chill! Leuk achterop de motor! Onderweg kwamen we Dingo's tegen, soort vossen, die in de buurt van de dode koe van donderdag waren. Natuurlijk werden deze weer doodgeschoten, want ze vallen de schapen ook aan. Erg zielig om te zien.. :( Maar ik snap ook wel dat het moet, anders gaat al z'n vee er aan... Toen ik terug reed in de uit elkaar vallende auto, kwam ik langs een stuk modder. Het schakelen in de auto gaat super stroef en met veel geweld, en ik schakelde te laat, waardoor we vast kwamen te zitten... Harry en ik hebben een half uurtje terug gelopen naar het huisje, haha. Arnold reed dezelfde weg terug, en heeft zijn motor daar achter gelaten en de auto uit de modder gekregen en naar huis gereden :)

Zondag:

Vandaag was een bulldozer dag! We hadden de punten gemarkeerd, dus nu was het tijd om de weg vrij te gaan maken. Rond een uur of 11 reden we die kant op, zo'n 20 minuten rijden naar de bulldozer. Zo groot is het hier. Daar aangekomen moesten we eerst de bulldozer klaarmaken, het heeft vet veel onderhoud nodig. Filter moest uitgeklopt worden, olie moest bijgevuld worden en op veel plekken moest ik één of ander smeersel inspuiten. Dit bij elkaar duurde zo'n 1,5 uur voordat we op pad konden! Op weg zat ik weer naast Arnold terwijl hij de bulldozer bestuurde, ik hield de gps in de gaten zodat we de goede kant op gingen. Na zo'n 2,5 uur (5 kilometer) kwamen we aan op het punt! Toen keerde we om en gingen we weer terug.. haha. Enige wat we doen op de bulldozer is bomen omgooien en platmaken zodat de koeien kunnen eten en het makkelijker weg rot over de jaren, om zo een weg vrij te gaan maken. Ik heb ook een stukje gereden op de bulldozer op de terugweg! Had inmiddels al 4 uur naast hem gezeten en gekeken in totaal, dus het werd tijd. Hij stopte opeens en zei dat ik moest gaan rijden, haha. Dus daar gingen we, zo'n half uurtje op de bulldozer gereden! Vet leuk!! Wel lastig man! Er zijn heel veel handelingen die je tegelijk moet doen. Er is een pedaal, rechts, waar de rem zit (verwarrend met gas in de auto...) Die moet ik indrukken om te remmen, of gewoon een stuk langzamer te gaan. Links zit een schakelaar voor versnellingen en achteruit. En dan zijn er nog 2 pedalen en 2 hendels die ik moet bedienen met 1 hand en 1 voet om naar links of rechts te sturen. Mijn andere hand moet de hendel voor het ding aan de voorkant besturen. En dat moet allemaal tegelijk, boom na boom! haha. (Ik zal een foto maken van de binnenkant zodat dit verhaal iets minder vaag is.. Moraal van t verhaal: moet aan vet veel denken tegelijkertijd, op een mega machine). Vlak voor zonsondergan kwamen we terug en reden we terug naar ons 'huisie'. Ik was helemaal oranje van de stof die elke keer omhoog komt doordat je de bomen eruit trekt. Natuurlijk ook een foto van! haha. Gedoucht en gegeten, en toen kwam ik erachter dat we de volgende dag naar huis gingen. Jeeejjj! Ik blij!

Maandag:

Ik stond op en was klaar om naar huis te gaan! Toen kwam ik erachter dat het niet helemaal zou gaan zoals ik dacht. Arnold vroeg: Weet jij de weg terug? (het is een uur rijden..). Dus ik zei: ja grotendeels. Dus hij tekende het voor mij uit, we maakte een boodschappenlijst en een uur later zat ik in de auto naar huis om alle spullen te kopen zodat ik aan t einde van de dag weer terug kon... Wel even in de bewoonde wereld kunnen zijn, dat was heel fijn! Had ik even nodig, want ik had amper mensen gesproken terwijl ik aankwam in Cunnamulla toen ik alweer weg moest. Papa en mama kunnen videobellen, en Miguel natuurlijk :) En toen moest ik aan de slag om alles in orde te maken. Ik moest de lege gastank wegbrengen en de auto en jerrykannen volladen met benzine. Ik heb een heleboel kleren gepast die in de kast in mijn slaapkamer liggen die ik mee kon nemen naar de boerderij. Heel veel in de tas gestopt! haha. Hoef ik lekker niet te wassen hier. Geluncht met Barbara en haar dochter (naam niet meegekregen), die een super schattige baby heeft! haha. En daarna gingen Barbara en ik boodschappen doen. Hierna heb ik mij snel omgekleed en heeft Barbara mij afgezet bij de sportschool. Op maandag is er een gratis sessie van een uur! Dus ik heb een uur keihard gesport, alleen maar kracht oefeningen, dus ik was helemaal happy! Weet niet hoe happy ik ga zijn de volgende dag.. Haha, want het was een flink zware workout! Barbara haalde mij om 5 uur op. Ik heb mij snel opgefrist, tas ingepakt en toen was het tijd om terug te gaan naar de boerderij. Zoveel mogelijk mensen proberen te vertellen dat ik weer terug ging, maar moest haasten want anders was het donker terwijl ik aan t rijden was. Onderweg ben ik aan het begin mega veel kangoeroes tegen gekomen! Leuk, maar wel kut rijden. Want ze staren je lekker lang aan en besluiten dan last minute om toch maar weg te rennen van de auto. Wat de weg op is, of het veld in... Ook ben ik twee struisvogels tegen gekomen! haha. De zon was bijna volledig onder toen ik aankwam en er was niemand op de boerderij... Harry had mij horen aankomen en was wakker geworden, flink dronken was hij. Hij heeft de generator voor mij aangezet zodat er licht was, maar Arnold was er niet. Dronken Harry was flink aan het klagen dat hij nooit weet wat er verwacht wordt en waar Arnold is etc (ben dus niet de enige die er last van heeft! haha). Het was al donker en Arnold was er nog niet, wat Harry ongerust en chaggie maakte en afreageerde op mij, haha. Arnold kwam gewoon thuis na een hele dag op de bulldozer, dus niks aan het handje. Ik heb een simpele salade gekookt (met worst ernaast voor Arnold en Harry, want Arnold moet zn vleesie hebben, haha).  Harry was weer gekalmeerd en gaf mij vet schattig een t-shirt van het hotel in cunnamulla, haha. Na t eten was het weer tijd voor een chille douche en bed :) Ik begin langzaam te wennen aan het boerderij leven en aan hoe afgelegen het allemaal is :)

Dinsdag:

Rond een uur of half 9 werd ik wakker gemaakt door Arnold, ik zou vandaag leren motor rijden! Dus ik moest een lange spijkerbroek aan. Hij legde mij uit hoe ik moest schakelen etc en toen mocht ik rondjes gaan rijden rond het huis en omgeving om te oefenen, zonder helm.. haha. Het ging best snel al goed! Vond het echt leuk! na zo'n 20 minuten rondjes rijden moest ik de auto volgen waar Arnold en Harry hooi op hadden gelegd. Onderweg haalden Arnold en ik de motor op die Arnold had achter gelaten om de auto uit de modder te krijgen. Daarna volgde ik Arnold, terug naar Harry en de koeien. We moesten blijkbaar de koeien naar een ander veld sturen, daar kwam ik na zo'n 10 minuten rijden achter toen ik zag wat Arnold aan het doen was.. haha. Dus op de motor de koeien de juiste richting op gejaagd om ze door het hek naar het andere veld te krijgen. Daar hebben we wat hooi voor ze verspreid en toen reden we terug. Arnold's motor was ermee opgehouden, dus die hebben we op de auto getild, en ik reed weer achter hun aan op mn motor! Zo leuk!! Rond half 12 waren we weer terug bij t huis waar Arnold ging knutselen aan zijn motor. Ik heb gewacht en mezelf vermaakt totdat er weer werk te doen was, wat niet meer gebeurde, haha. Arnold was op een gegeven moment in zijn eentje weg gegaan, dus ik vroeg of hij geen hulp nodig had toen hij terug kwam, maar nee, kon hij prima alleen. haha ok. Ik kreeg dus betaald om lekker te chillen, sudoku's te maken, boekje te lezen, oefeningen doen. Helemaal priem! haha.

Woensdag:

Ik werd vroeger wakker gemaakt dan normaal, rond een uur of 7. En had niet geweldig geslapen, want het is super gehorig hier en Arnold kreeg een hoest aanval vanacht voor zo'n uur lang... Hij hoest altijd meeega veel, dat is een soortvan mijn wekker, haha. Ik was nog geen half uur opgestaan, of Arnold en Harry gingen al op pad zonder mij te waarschuwen natuurlijk.  Normaal gesproken kan ik altijd super rustig opstaan, dat was ik toen dus ook aan het doen. Maar ik heb snel de rest gedaan en zo'n 10 minuten later kwam Arnold mij ophalen en zei dat ik op de motor moest springen. Dus ik pakte mijn motor en reed achter Arnold aan. We moesten de koeien weer verder de juiste kant op brengen. Ze moesten naar het grotere gebied waar we steeds de bomen aan het omduwen zijn. Halverwege vroeg Arnold mij terug te gaan om de kaart van de boerderij te halen, dus ik lekker terug geraced op de motor! haha. Toen de koeien op de juiste plek waren reden we door naar de bulldozer. Voordat we daar kwamen heeft Arnold mij geleerd hoe ik een band moet verwisselen bij een auto (dit was dan een aanhangwagen..). Zoveel makkelijker dan ik had gedacht! Daarna door naar de bulldozer, geen onderhoud dit keer dus we konden meteen aan de slag. Ik moest nog 800 meter doorrijden met de motor naar het punt waar we zouden beginnen. Arnold pikte mij daar op met de bulldozer. We hebben in totaal zo'n 4.5 uur gereden. Ik heb niet kunnen rijden helaas :(. Ik moest de richting aangeven, dus het was ook niet mogelijk dat ik de bulldozer zou bedienen, want Arnold snapt de gps niet, haha. We hebben weer zoveel mogelijk plat gemaakt om de weg vrij te maken zodat er waterleidingen gelegd kunnen worden. Dit is voorlopig waar wij mee bezig gaan denk ik, best leuk! Ik ging iets eerder naar huis, en begon alvast met koken. Arnold ging terug over het laatste stuk naar zijn motor. Het is mega groot hier! Het koste mij een half uur om terug te komen! haha.

Donderdag:

Vandaag stond er een ochtendje bulldozen op de planning! Ik dacht dat ik dit keer wel weer een stukje mocht rijden, maar ik mocht niet eens op de bulldozer... Ik moest met de uit elkaar vallende auto naar het punt rijden aar Arnold zou aankomen met de bulldozer (wat zo'n 15 minuten lopen was van waar hij begon... hij ging met een boog). Ik heb 2,5 uur in de auto gechilld... Had geen boek of iets bij me want Arnold had natuurlijk niet gezegd dat ik 2,5u in de auto moest chillen.. haha. Dus... Dutje gedaan en beetje in het zonnetje gechillt. Ging nog best snel! Daarna terug naar t huis gereden, spullen gepakt en tijd om naar huis te rijden! JIPPIIIEE! We moesten wel met een flinke omweg, want het had geregend in het noorden. Al dat water is nu via de rivier aan het stromen, waardoor deze erg hoog staat. Sommige stukken kun je dan niet doorheen met de auto, dus we zijn door twee andere boerderijen gereden om thuis te komen! haha. Maar we hebben het gehaald! Ik moest thuis nog een beetje helpen met de vrachtwagen voorbereiden en toen was ik klaar voor de dag! Met Barbara wezen sporten om 6 uur. Uurtje sporten met nog 1 andere vrouw, een cicruit dat die andere vrouw in elkaar had gezet. Heel chill! Rond een uur of 9 vertrok Alnold met de vrachtwagen, en hij komt zondag weer terug. Daarna heeft hij nog twee andere opdrachten t/m woensdag geloof ik. Dus lekker een weekje in het dorp! (Als Arnold mij niet nodig heeft op de vrachtwagen). Komende dagen dus even in de bewoonde wereld :)

Het is nu bedtijd hier, ik plaats de foto's er later op!

1. Bettie:
    4 april 2019
    Tjee Niki wat leuk om te lezen, je maakt wel wat mee daar, gelukkig weinig slangen en spinnen, al ben ik benieuwd naar foto’s van die 6 potige diertjes daar. Have fun groetjes Bettie
  2. Berjetta:
    4 april 2019
    Hoi, wat een belevenis. Leuk om te lezen. Ook ik ben benieuwd naar jouw foto's.
  3. Rob:
    6 april 2019
    Ha Nikki, mooi om te lezen dat je van de ene naar de andere ervaring 'verhuist'. Bijzonder om dit allemaal mee te maken. Het is haast een boek waard.